• 17 NOV 19
    Jarná únava – dôvod na detox

    Jarná únava – dôvod na detox

    Cítite sa unavení, ospalí a bez nálady? Nepomáha Vám ani jarné slniečko? Vaša pleť je bledá a bez života? Možno to bude jarná únava. Ale čo s tým?

    V zime bolo Vaše telo zaťažené chladom, hutnejšími ťažšími jedlami a veľakrát aj bojom s infekciami. Niet divu, že teraz je vyčerpané. Ale nezúfajte, určite mu viete pomôcť! Doprajte mu jarný detox!

    Detoxikácia – zbavenie sa škodlivín nemusí nevyhnutne znamenať hladovku. Stačí, ak niektoré ťažšie a nezdravé jedlá nahradíte ovocím či zeleninou. A že Vám samotné nechutia? Žiadny problém, vyskúšajte ovocné a zeleninové šťavy alebo hit sezóny – smoothies. Smoothie – (od anglického smooth – hladký, jemný) ako ho pripraviť? Ovocie a zelenina spolu s vodou sa zmixujú do hladka a vznikne chutný nápoj s vysokým obsahom vitamínov, minerálov a v neposlednom rade aj vlákniny potrebnej pre správnu činnosť čriev.

    • Doprajte si viac pohybu na čerstvom vzduchu. Počasie nám praje, teplých slnečných dní je čoraz viac, tak prečo neísť na prechádzku, túru do hôr alebo začať behať? Ak ste alergik, nezabudnite si pred odchodom do prírody pribaliť svoje lieky, v prípade, že Vám nepomáhajú ani tie, vždy sa dá nájsť alternatíva vo vnútri. Hýbte sa, telo sa Vám poďakuje. (pozri tiež Cvičenie, ktoré je pre Vás to pravé? a Alergia? Čo to je?)
    • Zelené potraviny – počuli ste už o nich?

     

    Zelený jačmeň – obsahuje vitamíny (B, C, E, K, betakarotén), minerály a stopové prvky (vápnik, horčík, železo, zinok, fosfor, draslík, meď, kremík, chróm…), aminokyseliny, nenasýtené mastné kyseliny a chlorofyl. Podporuje metabolizmus, znižuje kyslosť vnútorného prostredia, pomáha pri poruchách trávenia a zažívacích ťažkostiach, zlepšuje krvný obraz a zásobovanie tkanív kyslíkom. Urýchľuje tiež hojenie rán a regeneráciu kože, povzbudzuje a osviežuje organizmus a zlepší Vašu kondíciu.

    Spirulina – vláknitá sinica, ktorá utuží zdravie, zlepšuje trávenie, dodáva telu potrebné minerály (draslík, horčík, zinok, selén, chróm) a vitamíny (C, D, A, E, K, B1, B3, B6, B9, karotény), stimuluje lymfatický systém, obsahuje železo potrebné pre tvorbu červených krviniek a tým znižuje únavu a pocit vyčerpania.

    Chlorela – je riasa, ktorá prečisťuje tráviaci trakt a pomáha telo detoxikovať od jedov, ťažkých kovov a chemikálií, pomáha pri rozvoji užitočnej črevnej mikroflóry, zlepšuje trávenie, funkciu čriev a pôsobí proti chronickej zápche. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi a stabilizuje hladinu krvného cukru, zlepšuje kvalitu a zdravotný stav pokožky, znižuje kyslosť vnútorného prostredia, neutralizuje voľné radikály a tým spomaľuje starnutie organizmu. Podobne ako vyššie spomínané zelené potraviny obsahuje tiež vitamíny ( C, E, betakarotén, B1, B3, B5, B6, kyselinu listovú) a minerály a stopové prvky (napr. vápnik, železo, chróm či horčík).

    Všetky spomínané zelené potraviny existujú vo forme práškov, ktoré si môžete primiešať do stravy – džúsu, kaše, smoothie alebo sú zlisované do tabliet, pre jednoduchšie užívanie. Tým, že majú veľký povrch, dokážu na seba naviazať odpadové látky v črevách a pomôžu ich vylúčeniu. Navyše všetky majú vysoký obsah chlorofylu. Ten slúži ako antioxidant, takže spomaľuje starnutie organizmu a keďže napomáha správnemu tráveniu, zlepšuje aj Váš dych.

    smoothie_stavy

    Zdroj obrázku: www.sbsolutions.ca

    Rozhodli ste sa pre smoothie? A čo teda do smoothie určite pridať?

    Jahody – obsahujú antokyanidíny, ktoré im dávajú ich neodolateľnú červenú farbu a  pôsobia ako antioxidanty, čiže vychytávajú škodlivé voľné radikály spôsobujúce starnutie pleti a celého organizmu. Navyše majú močopudný účinok, takže škodliviny sa z tela skôr vylúčia. Tiež obsahujú vlákninu, pôsobiacu proti zápche.

    Banány – vysoký obsah draslíka im zabezpečuje účinok proti vysokému tlaku krvi a arytmii, sérotonín rozšíri cievy a navodí dobrú náladu

    Citrusy – vitamín C v nich obsiahnutý je antioxidant, takže okrem ochrany Vášho zdravia zabezpečí tiež, že Váš nápoj tak rýchlo nezhnedne. Tiež napomáha vstrebávaniu železa. Flavonoidy pomáhajú predchádzať ateroskleróze (upchávaniu ciev) a trombóze (vzniku krvných zrazenín), zlepšujú pružnosť ciev a bránia ich zápalu.

    Špenát – je známy svojím vysokým obsahom železa, čiže pôsobí proti málokrvnosti- anémii, okrem toho obsahuje tiež vitamín A – regenerujúci sliznice a kožu, kyselinu listovú, vitamín C, luteín a zeaxantín – posledné dva napomáhajú predchádzať VPMD – vekom podmienenej makulárnej degenerácii- ochoreniu spôsobujúcemu zhoršenie ostrosti videnia.

    Zeler alebo stopkatý zeler – podstatné sú jeho močopudné vlastnosti a zásadité a remineralizačné účinky, čím urýchli vylučovanie odpadových látok z tela a neutralizuje nadbytočnú kyslosť v tráviacom trakte.

    Nájdite si správnu kombináciu, ktorá Vám bude chutiť a dodá Vám potrebné vitamíny a minerály. Existuje veľa literatúry, ako pripraviť chutné smoothie, niekto to už odskúšal za Vás, nechajte sa teda inšpirovať. Prajem Vám zdravý štart do leta.

    D.Z. Lekáreň MONTANA